Koncertanmeldelser

Jazzhors, Horsens
Den 27. januar 2024.

E-mail fra formanden for jazzklubben den 28/1-24:
Hej Finn.
Herfra stor tak fra bestyrelse og koncertgæster for en stærk og nærværende koncert, “Do you know what it means to miss New Orleans”, med meget historik.
Stor jazzhilsen

Willy

________________________________________________________________________________________________

Underværket, Randers
Den 1. februar 2018.

Medlemmerne i Burich-l’Etienne Orleans Ensemble spiller ikke sammen hver dag, men her i vintermånederne bliver det til adskillige koncerter i danske jazzklubber samt i både Sverige og Tyskland. Et besøg hos Jazzens Venner i Randers afslørede, at musikerne rent faktisk har et samspil, som ligner, at de aldrig bestilte andet.

Samarbejdet startede i år 2000, og seneste fornyelse er, at den amerikanske sangerinde Monique Thomas – bosiddende i Bordeaux, Frankrig – er trådt ind for på fineste måde at varetage vokalarbejdet i det meget alsidige band, som nok hylder New Orleans-traditionen, men som suværænt mestrer adskillige andre genrer.

Der er en solid bund af blues i de fleste af de numre, som bandet præsenterer. “If it wasn’t for the blues, there would be no jazz”, siger Monique Thomas, der som sangerinde kan både jazz/blues-standarder som “Basin Street Blues” og “Route 66”, ligesom hun fortolker Billie Holiday, gospel og performer fremragende med scatsong i enkelte numre.

Flot fundet af duoen Finn Burich, der bor i Haderslev, og Thomas l’Etienne, der støder til fra det tyske, men har lært at tale udmærket dansk af Burich’s børn. De to – Burich og l’Etienne – klæder hinanden som tog selvironiske og uhøjtidelige brødre. Deres omgang med instrumenterne trombone (Burich), klarinet og tenorsax (l’Etienne) er næsten en leg på højt niveau.

Martin Schack spiller klaver, hvor han både fylder ud og falder fint ind, når det er tid til en solo. Det er karakteristisk for Burich-l’Etienne New Orleans Emsemble, at samspillet er på plads, og at der er rum til, at de enkelte musikere på nærmest solistvis kan vise deres talenter frem på skift. Store talenter og meget musikalsk kunnen.

Rytmesektionen er en historie for sig selv. Esben Laub von Lillienskjold på trommer og Torben Bøtker Bjørnskov på bas lægger den gennem hele koncerten swingende bund og brillerer i velvalgte solofremstød med både finesser og finurligheder, som man kan imponeres over, samtidig med at underholdningsværdien er høj.

Thomas l’Etienne byder på et par glimt af choromusik, som han har fornemmet via sine ophold i Brasilien, og sørme om ikke Monique Thomas kan sprede et par caribisk inspirerede vokaler ud over koncerten.

Alt i alt et særdeles velspillende orkester, der er tro mod sit udgangspunkt i New Orleans, men samtidig formår at mestre et pænt antal andre genrer.

Tekst og foto: Kurt Helge

_______________________________________________________________________________________________

Nordjyske Stiftstidende
Den 28. oktober 2003.

A la creole
Af Birthe Christensen

FREDERIKSHAVN: Der var varme vibrationer i luften på Malurt, da Finn Burich og hans internationale jazzband med franskmanden Thomas l´Etienne som en central figur i fredags gæstede Musikforeningen.
Aftenen blev en uforglemmelig musikalsk rejse gennem den kreolske verden både hvad angår mad, musik og kultur.
Thomas l´Etienne var aftenens guide ud i det kreolske, som han har et nært kendskab til gennem sit ægteskab med den kreolske sangerinde Lillian Boutté – og ikke mindst gennem sin svigermor Gloria, hvis køkken blev rost i høje toner.
Med l´Etiennes anekdoter og spændende historier vekslende med et uhyre velspillende orkester var der noget til alle sanser, og snart følte man sig hensat til sydstaternes bomuldsmarker, bordeller i New Orleans eller i magisk selskab med Voodoo-dronningen Marie Laveau, musikere som Jelly Roll Morten, Sidney Bechet og Kid Ory. Med dette Burich Café au lait show fik publikum virkelig en totaloplevelse, som varmede på en frostkold aften i oktober.

Ugebladet Præstø og Østsjælland
Den 8. marts 2005.

Flotte prøver på livsglad jazz på Kirsebærkroen
Af Eigil E. Grønholdt

PRÆSTØ: Sneen lå smuk i enorme mængder, der gjorde vejene meget besværlige at køre på, men det afholdt ikke cirka 70 jazzglade personer i at frekventere Præstø Jazz Klubs arrangement tirsdag aften i sidste uge.
På Kirsebærkroen optrådte det jyske jazzband Finn Burich/Thomas l´Etienne N.O. Jazzband med en forrygende flot jazzaften, der viste sig at blive noget ud over det sædvanlige.
Med Thomas l´Etienne som en fremragende og engageret fortæller om jazzens fødsel og trængsler udi New Orleans, Louisiana samt ikke mindst Martinique, gav alle bandets medlemmer samlet og hver for sig flotte prøver på swingende livsglad levende jazzmusik – lige fra helt ukendte numre som Glorias Kitchen og Assez La Vou til gode velkendte som High Society, Petite Fleur og en formiddabel udgave af Milenburg Joys, hor især den ganske unge trommeslager Espen Laub von Lillienskjold viste, at også de helt unge musikere mestrer den klassiske jazz.
Synd for dem, der ikke kunne nå frem til en koncert, der sluttede med stående applaus.